Taniec dla przedszkolaka

Posted on

Prowadzimy zajęcia w Przedszkolu nr 192 w Poznaniu (ul. Leszka 42) oraz w Przedszkolu nr 4 w Poznaniu (ul.  Św. Kingi).

Dziecko używając swego ciała w różnych sytuacjach, nie tylko eksploruje je, ćwiczy i doskonali, ale również poznaje siebie i swoje otoczenie. Ćwiczenia ruchowo-taneczne zaspokajają nie tylko potrzeby ruchowe dziecka, ale także rozwijają szereg jego dyspozycji psychofizycznych:

  • spostrzegawczość,
  • pamięć,
  • koncentracje uwagi,
  • szybką reakcję,
  • koordynację wzrokowo-ruchową,
  • orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni.

Aktywizują także ciało i umysł dziecka:

  • rozwijają jego wyobraźnię,
  • mobilizują do działania,
  • dostarczają nowych wrażeń i doświadczeń w zakresie komunikacji i współdziałania w grupie,
  • wyrabiają dyscyplinę wewnętrzną,
  • uczą świadomego panowania nad ruchem ciała.

Przedszkolaki lubią tańczyć, zatańczą prosty taniec, którego układ i krok jest już im znany. W przedszkolu uczy się dzieci prostych form tanecznych obejmujących kilka ludowych tańców polskich i obcych (polka ), układy tańców i korowodów marszowych, stosowanych podczas zabaw dziecięcych. W skład opracowywanych tańców wchodzą takie elementy ruchowe jak: bieg, cwał boczny, podskoki, rytmiczne przytupnięcia, krok polkowy. Wykonanie tych tańców powinno mieć charakter swobodnej zabawy. Uczenie dzieci długich   i skomplikowanych układów tanecznych jest na tym poziomie niedopuszczalne. Nauka tańca musi być rozłożona na dłuższy czas, aby dzieci mogły przyswoić sobie poszczególne elementy, potem następuje powiązanie ich w całość. Nie można poprzestać na wyjaśnieniach słownych. Każdy krok i element tańcz należy dokładnie objaśnić i pokazać. Nauczycielka bierze czynny udział w tańcu do czasu swobodnego zapamiętania przez dzieci całego układu tańca. Specjalne kształcenie uzdolnionych jednostek w przedszkolu i popisywanie się ich umiejętnościami jest zasadniczym błędem wychowawczym. Tańczyć powinny wszystkie dzieci. Mają czerpać z tańca radość i zadowolenie.

Taniec, szczególnie towarzyski, może posłużyć także korygowaniu postaw dzieci, uczy wyrozumiałości dla partnera, umiejętności niesienia pomocy, wzajemnego zaufania.

Podczas nauki tańca obowiązują także zasady dydaktyczne:

  • zasada świadomości,
  • zasada aktywności,
  • zasada systematyczności,
  • zasada przystępności,
  • zasada poglądowości,
  • zasada trwałości (utrwalania).

Przedszkola to kopalnia talentów. Wielu absolwentów naszych przedszkoli  dostaje się do grup turniejowych i festiwalowych Centrum Edukacji Tańca Diament.